På et lille værksted lidt uden for Roskilde går en mekanikerlærling og drømmer stort om at skrue på Formel 1 biler, mens der skrues på kundernes biler og lyttes til mesters gode råd. Når en lærling drømmer så stort er det i sig selv specielt nok, men når man bliver klar over at mekanikerlærlingen hedder Sara til fornavn og mesteren hedder Svanholt til efternavn, så er man slet ikke i tvivl om at være faldet over et helt særligt tilfælde. 

Jeg vidste ikke hvad Formel 1 var på det tidspunkt, men det var som om, der åbnede sig en helt ny verden…

Sara Brabrand Karlsgaard er ikke bange for at drømme stort og endnu vigtigere er hun ikke bleg for at arbejde hårdt og målrettet for at få de selv samme drømme til at gå i opfyldelse. Det er en drivkraft som har imponeret mester Tim Svanholt, der selv har en lang og bemærkelsesværdig karriere i rallysporten bag sig. Han har store resultater med sig i bagagen fra både ind- og udland og en erfaring som er få forundt.
Det er en erfaring som Sara nu suger til sig, og selvom hendes vej ind i bilbranchen og senere forhåbentlig motorsportens verden langt fra har været traditionel, sætter hun en dyd i at lære.
“Jeg havde aldrig interesseret mig for biler før og ingen i min familie interesserer sig for biler. Men i 2014 så jeg mit første Formel 1 løb i Monaco, faktisk i stedet for at gå til min matematikeksamen på efterskolen. Jeg vidste ikke hvad Formel 1 var på det tidspunkt, men det var som om, der åbnede sig en helt ny verden, da jeg så de første biler ræse forbi,” fortæller Sara om sit første møde med motorsport.
Nu da gnisten var tændt skulle den nye interesse undersøges, hvilket Sara gjorde under et skoleophold i USA hvor hun havde faget “Small Engines” som var udslagsgivende for hendes senere uddannelsesvalg da hun kom hjem til Danmark igen. “Jeg ville gerne snuse lidt mere til det her med biler og jeg ville gerne se om jeg også synes, det var fedt at rode med biler. Da jeg havde faget Small Engines, var det simpelthen første gang, jeg synes det var sjovt at gå i skole. Så jeg besluttede dér, at det var den vej jeg gerne ville følge,” siger Sara. 

Foto: Emma Steensen

Formel 1 biler er i en klasse helt for sig selv, det er den nyeste teknologi, de dygtigste ingeniører og mekanikere der står bag og verdens bedste racerkørere som skal styre dem rundt på banen. Det er i alle henseender kongeklassen over dem alle og det er svært ikke at være tiltrukket af den mystik, glamour og historie der omgærder hele Formel 1 som koncept og som motorsportsklasse. 
“Man kan sige, at det var der min drøm startede og jeg vil rigtig, rigtig gerne i Formel 1. Bilerne fascinerer mig, den nye teknologi fascinerer mig. Jeg vil gerne være med til at udvikle og jeg kan godt lide det perspektiv i hvordan man kan gøre bilen hurtigere. Samtidig er det også det med at være en del af et team, hvor alle brænder for det samme. Så det er helt klart drømmen. Det er at være mekaniker i Formel 1 og jeg går benhårdt efter det,” fortæller Sara lige dele drømmende og beslutsomt med lysende øjne og det er svært ikke at blive smittet af den umiskendelige begejstring.

Foto: Emma Steensen

Men drømmene er ikke alt og man når ikke sine mål ved at sidde på sine hænder og vente på at alting kommer dumpende ned i skødet på en. Det er både Sara og hendes mester rallykører Tim Svanholt klar over og den viden som Tim hele tiden søger at overføre til Sara er fuldstændig usammenlignelig med hvad der kan læses i bøger og langt hen ad vejen også usammenlignelig med hvad lærlingene normalt lærer på et helt almindeligt værksted. 
Men det her er ikke et helt almindelig værksted og Tim er også bevidst om at det er et godt match for Sara at være endt hos ham, hendes store ambitioner taget i betragtning.
“Jeg hørte om Sara fra en bekendt, der pippede lidt i mine ører om, at hun var en frisk og ihærdig pige og at hun fortjente at få en chance på et værksted hvor der var noget motorsport. Men også at hun kunne komme på et lidt mindre værksted og dermed få lov til at prøve endnu flere ting af og være tættere på mesteren,” fortæller Tim Svanholt. 
Der har været mange fordele og positive aspekter ved at have Sara gående på værkstedet ifølge Tim, men det der i sidste ende betyder mest for ham er hendes grundighed og hendes videbegærlighed: “Det var hendes vilje og hendes engagement og det at jeg kunne høre at der var vægt bag hendes ord. Det er ikke mange der kommer og siger, at de vil være Formel 1 mekanikere og ovenikøbet som pige. Den historie fangede mig jo selvfølgelig også,” fortsætter Tim.

Foto: Emma Steensen

“Han ved jo rigtig meget om hvordan en racerbil skal spores anderledes og hvilken særlig olie der skal bruges og vi har eksempelvis skilt en bremsekaliber ad for, at jeg kunne se hvordan den fungerer og ikke bare nøjes med at skifte den til en ny,” fortæller Sara om hvordan hun oplever at Tim kan hjælpe hende på vejen mod hendes store drøm om Formel 1. 
Tim er meget enig i at han kan bidrage med noget ganske særligt. “På rigtig mange måder føler jeg, at jeg kan give hende en hel masse. Vi er jo startet fra bunden og lærer det hele fra starten. Men så komme jeg hele tiden med hints og prøver at forklare hende noget om hvor vigtigt det er, at alt bliver lavet rigtigt første gang og ikke mindst bliver lavet hurtigt, når man skal skrue for et racerteam,” siger Tim Svanholt. 
Der er selvsagt mange aspekter i skabelsen af en Formel 1 mekaniker. For det første skal vedkommende være lynende hurtig, både med værktøjet og til at lære, men man skal også have det ekstra gear, det ekstra drive som gør, at man når hele vejen. Det har Sara også gjort sig nogle tanker om: “Hvis du vil det mere end ham der sidder ved siden af, så handler det bare om at bevise det. Jeg tror, at den største udfordring, jeg ville kunne møde er, hvis jeg en dag ikke vil det nok. Jeg tror på, at det handler om vilje, det er i hvert fald sådan jeg er bygget.”
Om viljen kommer til at tage Sara hele vejen har vi stadig til gode at finde ud af, men én ting er sikker. Hvis stålsat vilje, hårdt arbejde og dedikation alene kunne bringe én til Formel 1, så var Sara der allerede. 

Foto: Emma Steensen

Tekst og foto: Emma Steensen

Comments are closed.