Det kvælende corona-tæppe er endelig ved at lette, men det er ikke uden udfordringer, at sommerens racerløb begynder at kunne afvikles. Zoneindelinger, håndsprit og afstand til hinanden er ved at være hverdagskost når man bevæger sig rundt i byrummet, og på racerbanerne skal alt til at læres forfra.

Det er utroligt mange overvejelser vi har gjort os og ufatteligt mange timers arbejde, der er blevet lagt i det arrangement. Det har været under særdeles svære vilkår, at TCR Denmark skulle have sin premiere.

Åbningsløbet på FDM Jyllandsringen fik æren af at være Danmarks første større racerløb til at slå dørene op for ivrige racerkørere og deres teams. Selvom omstændighederne ikke var helt som de plejede at være i tiden før corona lagde verden ned, så var stemningen alligevel i top. Der skulle køres race efter en vinterpause, som i den grad var trukket i langdrag og glæden ved at kunne komme tilbage på banen, var ikke til at tage fejl af.
Selvom der ikke mærkes meget til hverken corona, smittetal eller desinfektion når først hjelmen kommer på og starten går, så det stadig meget tydeligt, at vi befinder os i en forandret verden. Med de rød/hvide minebånd flagrende i vinden og laminerede skilte som tjente formålet at forklare hvor de enkelte teams måtte befinde sig, lagde en dæmper på festlighederne. 

Foto: Jokum Tord Larsen

En af de kørere, som om nogen har kunne mærke konsekvenserne af corona, er 16 årige Benjamin Frislund, som i år kører i klassen Formel 4. Han måtte erkende, at de oprindelige planer om at køre V8 Thunder Car i Sverige måtte omlægges fuldstændigt.
Det tog heller ikke mere end en uge fra beslutningen om Formel 4 blev taget, til bilen holdt på Jyllandsringen klar til race. 
“Corona har gjort alting meget mere besværligt og vi skal også passe på ikke at smitte vores omgangskreds. Derfor kunne det ikke lade sig gøre at køre i år i Sverige, så vi tog beslutningen om at køre Formel 4 og så gik det stærkt,” fortæller Benjamin. Efter en udfordrende weekend, hvor resultatet ifølge Benjamin selv ikke levede helt op til forventningerne, er han dog fortrøstningsfuld. Det gælder både for hans præstationer, men også i forhold til afviklingen af løbet og de begrænsninger der her fulgte med. 
“Det gør helt sikkert noget ved stemningen at køre foran et publikum, men jeg vil meget hellere prioritere at komme ud og køre. Det er selvfølgelig også mest inde i pitten man lægger mærke til det. Ude på banen mærker man ingen forskel,” lyder det fra Benjamin, som tilføjer, at sponsorerne dog var noget ærgerlige over ikke at kunne overvære løbet. 
“Det gør en klar forskel når sponsorerne er med, for de bliver grebet af det på en anden måde. Der var nogle stykker, som meget gerne ville have været med og have set racet. De vil jo naturligvis gerne se hvad de betaler for,” slutter Benjamin. 

Foto: Emma Steensen

Mange besværligheder har gjort afviklingen af Åbningsløbet på FDM Jyllandsringen til noget af en opgave. TCR-promotor Martin Jensen fortæller om det kæmpestore arbejde han og hans medarrangørere har måtte udføre for, at racerbilerne endelig kunne slippes løs.
“Det er utroligt mange overvejelser vi har gjort os og ufattelig mange timers arbejde, der er blevet lagt i det arrangement. Det har været under særdeles svære vilkår, at TCR Denmark skulle have sin premiere,” fortæller Martin Jensen. 
Med minebånd i stedet for tilskuere og zoner med transportveje i mellem, der absolut ikke måtte overskrides, er mange logistiske krumspring blevet foretaget for at få det hele til at gå op. 
Udfordringer var der altså nok af, men det lader samtidig til at folk har været gode til at udvise forståelse og mange er blevet tvunget til at sætte tingene lidt i perspektiv. “Selvfølgelig vil der altid være noget brok over, at man kun må være et maksimalt antal personer pr. bil. Men så snart folk indså, at de rent faktisk kunne komme ud og køre i deres racerbil, så blev brokken hurtigt vendt til positivitet,” fortsætter Martin. 

Foto: Jokum Tord Larsen

Lige nu er fremtiden uvis og meget afhænger af om smittetallene bliver ved med at falde. Netop dét afhænger af om folk formår at overholde retningslinjerne udstedt af regeringen. Retningslinjer som Martin Jensen gjorde meget ud af at forstå og fortolke, for at holde sig inden for de givne rammer: “Den største hurdle har nok været at forstå og fortolke politiske udmeldinger. Vi skulle finde ud af hvad reglerne egentlig var. Det er sket i samarbejde med særligt FDM Jyllandsringen, men også forbundet og DIF, for at finde den bedste løsning.”

Foto: Jokum Tord Larsen

Fremadrettet krydser alle fingre for at coronaen snart er et overstået kapitel og vi kan fortsætte vores liv uhindret af zoner, regler og konstante afspritninger. Selvom Martin Jensen satser på, at det var første og sidste gang han skulle arrangere racerløb under de betingelser, er han godt klar over at det måske ikke er tilfældet. “Der hænger en sort sky over os lige nu og vi er meget afhængige af, at alle andre også holder sig til retningslinjerne. Der er meget større smittefare mange andre steder end lige på en racerbane med 100 mand inddelt i mindre zoner. Så det er ikke kun op til os, det er også op til resten af befolkningen at komme igennem det på en god måde,” slutter Martin Jensen.

Tekst: Emma Steensen
Foto: Jokum Tord Larsen

Comments are closed.