Hvis man valgte at lægge vejen forbi Rådhuspladsen i København fredag aften ville oplevelsen have budt på både racerbiler, røgmaskiner og festfyrværkeri. Anledningen var ingen anden end en storslået præsentation af den nye, banebrydende racerserie PURE ETCR som bygger på den eksisterende TCR serie, men med et rent elektrisk twist.

Det bliver nemlig verdens første elektriske touring car produceret af flere mærker og ikke nok med, at ETCR bilerne kommer til at være de første af deres slags, så bliver løbsformatet også vendt på hovedet. 
Xavier Gavory er direktør for PURE ETCR serien og han fortæller ved præsentationen, at bilerne ikke kommer til at køre traditionelle racerløb som vi historisk set har været vant til. Det nye format inkluderer startbokse ala dem vi ser når galophestene slippes løs ved de store derbys og korte intensive “battles” i stedet for et langstrakt løb. Det skal sikre høj underholdningsværdi for tilskuerne og samtidig sørge for at de store batterier, som bilerne er udstyret med, kan nå at køle ned og lade op. 
Netop opladningen af bilerne vil nogen nok betragte som den største udfordring, men for at demonstrere hvordan det kommer til at foregå i praksis, havde PURE ETCR taget en komplet ladestation med, magen til dem vi kommer til at se under de faktiske løb. Det helt særlige ved disse ladestationer er både nemheden, hastigheden og det faktum at de kører på brint og dermed ikke producerer andet end vanddamp som spildprodukt.

Foto: Emma Steensen

Ladestationernes grønne aftryk er ikke de eneste overvejelser som PURE ETCR serien har gjort sig for at gøre racet mere miljøvenligt. Blandt andet har de planlagt slet ikke at bruge lufttransport som ellers normalt er nødvendigt for at kunne nå at transportere hele cirkusset rundt til de forskellige racerbaner. Den udfordring vil de løse ved at afvikle fire af de i alt seks afdelinger i Europa og de to sidste afdelinger “overseas”, men med tid nok til at kunne fragte biler og andet udstyr med skib i stedet for fly.
I forhold til valg af dæk har producenten Goodyear gjort sig store tanker for at udvikle ét særligt allround dæk som serien kan og skal bruge under alle vejrforhold. Grunden til at der kun bliver det den ene dæktype at vælge imellem er både, at det sparer enormt meget plads ved transport og at det skaber en bedre mulighed for mere ens setup af bilerne, som igen skaber tættere race. 
Dækket skal desuden kunne holde til bilernes imponerende effekt på 500 KW som direkte oversat bliver til 680 HK.
Når alt dette kombineres er forhåbning at kunne skabe nogle spektakulære “dogfights” hvor racet bliver nervepirrende tæt. I hvert fald hvis man skal tro promovideoen, som lover dør-til-dør racing fra start til slut.  

Foto: Emma Steensen

Den stort opslåede præsentation på Rådhuspladsen var actionfyldt og bød på indslag fra flere fabrikanter eksempelvis Cupra Racing og Romeo Ferraris men den helt store overraskelse gemte sig længe under sit mørkeblå tæppe på scenen, før den blev afsløret som Hyundai Motorsports eget bud på hvordan en PURE ETCR racer skal skæres. 
Med sit imponerende flotte design og tilsyneladende sammenlignelighed med en helt almindelig TCR racer fra Hyundai var det ikke lige til at lure hvor nyskabende en genstand der blev præsenteret. Men efter eventet var en håndfuld af gæsterne inviteret med ud på Storkøbenhavns Køretekniske Anlæg for at få ordentligt syn for sagerne. 
Her blev udvalgte få iført fuldt køreudstyr inkluderende hjelm, køredragt og balaclava fra Hyundai Motorsport og derefter sat i bilen sammen med racer- og udviklingskører Augusto Farfus til en kort, men meget hurtig tur rundt på banen. Der var selvsagt ingen brummende motorlyd, men den hvinende, nærmest skrigende lyd fra elmotorerne der piskede bilen op i fart foruroligende hurtigt, er svær at få ud af hovedet igen. 

Foto: Emma Steensen

Det kan være vanskeligt for mange at give slip på tanken om godt gammeldags race i biler som vi kender dem og som vi har kendt dem i 100 år. For nok kommer vi til at savne lyden fra en forbrændingsmotor der presses til det yderste og vel kommer vi til at savne duften af uforbrændt benzin der hænger i luften efter starten er gået. Men for at opsummere en vel tilbragt aften i selskab med fremtiden, så kan det siges meget kort. Fremtiden er landet, fremtiden er elektrisk og fremtiden er lynende hurtig. 

Tekst og foto: Emma Steensen

Comments are closed.