Kunne du finde på at rykke hele dit liv op med rod, for at plante dig selv og din familie i et nyt land med nye og ukendte skikke og kulturer? Et land der i øvrigt ligger halvvejs rundt om Jorden langt fra venner og resterende familie, blot for at kunne udleve din store drøm om at køre racerløb? Hvis du med det samme svarer “ja!”, så spol lige tiden tilbage til du var 14 år gammel og stil dig selv samme spørgsmål.

Om fem år kører jeg Formel 1!

Unge Juju Noda er et eksempel på ekstrem dedikation i næsten alle aspekter af hendes liv. Ikke nok med, at hun selv har taget turen og udvist en vilje til at køre race, som er få forundt, så har hendes familie udvist samme utrolige dedikation til datterens fremtid.
En fremtid som ender i Formel 1 – i hvert fald hvis det står til Juju selv og hun lægger ikke skjul på at ambitionerne er tårnhøje. Da hun bliver spurgt hvor hun er henne i sit liv om fem år, falder svaret prompte med et lille skævt smil som eneste indikator på at svaret vil opfattes som decideret urealistisk af en mindre håndfuld af skeptikere: “Om fem år kører jeg Formel 1!” Lyder det fra Juja Noda og dér midt i pitteltet, omgivet af sydende og duftende gryder bestyret af Juju’s mor, er det faktisk svært at forestille sig hvor rejsen ellers skulle ende henne.
Hun vil dermed blive den første kvindelige Formel 1-kører fra Asien, tilføjer Jujus ingeniør, der under interviewet også fungerer som oversætter fra japansk til engelsk. Såfremt hun scorer (et helt) point i Formel 1 vil hun blive den første kvinde nogensinde med den præstation i bagagen. 

Foto: Jokum Tord Larsen

Juju Noda er kun 14 år gammel og hun har taget den lange rejse fra Japan til Danmark, alene af den grund at Danmark er det eneste land i Europa, hvor hun kan få lov til at køre Formel 4 allerede som 14 årig. Den lave aldersgrænse er altså den primære årsag til, at hun og familien har tilbragt de sidste mange måneder i Aabenraa i Sønderjylland fremfor i velkendte rammer i Japan.
Juju taler om kulturen omkring race i Japan i forhold til den kultur, der findes i Europa:
“I Japan”, fortæller Juju, “er motorsport ikke særlig udbredt som sport, men i Europa forstår folk det bedre og lever sig mere ind i det.” Som Jujus ingeniør tilføjer, så er det her i Europa, at alle de store løbsserier som Le Mans, Formel 1 og Formel E udspringer. 

Foto: Jokum Tord Larsen

Selvfølgelig er der fordele og ulemper ved alle lande, men Juju forklarer, at det klart bedste ved Danmark er, at folk er villige til at hjælpe hinanden i et helt andet omfang end hun er vant til hjemmefra. “Jeg har været imponeret over folks venlighed og hvor meget de har hjulpet mig ved mit første løb her i Danmark,” fortæller Juju med et stort smil, til gengæld er maden det værste, tilføjer Juju stadigt smilende. En holdning der ikke kommer som en overraskelse, når man er vokset med den japanske madkultur, der på mange måder adskiller sig fra den danske.
Heldigvis for Juju har hun en stor del af sin familie med sig og når moren står bag de store gryder og tilbereder japanske herligheder på dansk jord, er det let at drømme sig væk for en stund. Rammerne er i hvert fald i orden for det unge talent, som i den grad allerede har bevist at hun er kommet for at gøre en stor karriere på asfalten. 

For familien Noda og Juju selv er motorsport ikke en fremmed verden at begå sig i, Jujus far er nemlig ikke hvem som helst. Hideki Noda har allerede selv betrådt Formel 1-banernes asfalt og nåede i sin karriere at køre tre Grand Prixer. Udover Formel 1 leverede Hideki Noda et sæt fine præstationer i det amerikanske IndyCar og kørte desuden Le Mans tre år i træk tilbage i 2008, 2009 og 2010. Jujus far kørte sit sidste løb i 2012 og har nu overladt cockpittet til sin datter. Om hun følger i faderens fodspor hele vejen til Formel 1 er svært at spå om allerede, men alle forudsætningerne er til stede for at give Juju en chance.

Foto: Jokum Tord Larsen

Debutweekenden i Formel 4 på FDM Jyllandsringen var for Juju en prøvelse, men også en blåstempling på, at hun ved hvad hun laver bag rattet på en racerbil.
Med den hurtigste tid i tidtagningen var kimen lagt til succes, men grundet problemer med transponderen måtte hun tilbage og starte som feltets sidste i andet heat. At unge Juju alligevel formår at køre sig til en 4. plads i tredje og sidste heat, må siges at være en mere end godkendt præstation. For slet ikke at tale om førstepladsen i Juju Nodas første heat på dansk jord.

Det japanske vidunderbarn er altså ikke kommet hele vejen fra den anden side af jorden for ingenting. Hun har allerede bevist sit værd i en grad som mange andre unge racerkørere kæmper for at opnå i en hel karriere – på trods af, at hun ikke at endte øverst på podiet i denne omgang.
Hun er allerede på alles læber og ender nok på det podie. Livet ligger foran Juju Noda, der med sine blot 14 år helt sikkert skal nå at kæmpe sig vej til toppen af international motorsport. I hvert fald hvis man skal tro Juju selv.


Tekst: Emma Steensen
Foto: Jokum Tord Larsen

Comments are closed.