Alle racerkørere har både op- og nedture. Ulykker og uforudsete hændelser på banen er en del af jobbet og det handler om ikke at lade sig påvirke, men alligevel have respekt for den fare der er forbundet med erhvervet som racerkører.
Michelle Gatting erfarede ved Åbningsløbet på FDM Jyllandsringen, at uheld nogle gange er uundgåelige, uanset hvor stor en indsats teamet gør. Men hvad der endte som en dramatisk debut i TCR for Michelle Gatting, får ikke lov til at slå hende ud af kurs. Kursen er nemlig allerede sat og destinationen hedder Le Mans 2020. 

Det værste har været uvisheden i forhold til, hvornår vi kunne komme ud og køre igen.

Årets Le Mans er imidlertid udsat til efteråret og Michelle Gatting har været nødt til at finde på andre beskæftigelser indtil løbssæsonen for alvor går i gang igen. Hun fortæller om de udfordringer, der har været i en tid præget af en ufrivillig forlængelse af vinterpausen på grund af corona. “Det værste har været uvisheden i forhold til, hvornår vi kunne komme ud og køre igen. Jeg har normalt altid kunne motivere mig selv henover vinteren, fordi jeg ved, at nu er der fx kun to måneder tilbage. Den motivation har været svær at bevare når vi ikke har vidst noget som helst i mange måneder,” siger Michelle, “jeg er også flittig bruger af fitnesscentre, som jo har været lukkede. Jeg er ikke så heldig at have et fitnesscenter i min kælder, så det har også været svært.”

Foto: Jokum Tord Larsen

Da der pludselig blev åbnet op for muligheden for at køre løb igen, fik mange teams og kørere travlt med forberedelserne. Åbningsløbet på FDM Jyllandsringen var nu en realitet og ikke noget der kun måske ville blive til virkelighed.
Desværre var det ikke et løb der endte heldigt for Michelle Gatting, som fortæller om to gange bremsesvigt og en afkørsel, der bestemt kunne mærkes. “Det er en del af sporten, men jeg har aldrig prøvet det på lige den her måde før og det var jo hverken teamet eller mekanikernes skyld, men er det vigtigt at få bearbejdet tingene grundigt alligevel.”
En TCR racer adskiller sig fra de fleste andre racerbiler på især ét grundlæggende punkt – den er forhjulstrukket. Det fører nogle klare udfordringer med sig, forklarer Michelle og der er en masse ting som teams og kørere skal lære. “En TCR-bil kræver meget forberedelse. Selvfølgelig skal man som kører kunne mestre både forhjulstræk og baghjulstræk, men der er også nogle ting i forhold til opsætning af bilen som gør, at den kræver en del ekstra tid. Vi var lidt bagefter fra starten fordi jeg kun nåede at køre i bilen en enkelt gang før løbet og det kunne vi se ikke var tid nok til forberedelse og setup,” siger Michelle. 

Foto: Jokum Tord Larsen

Der er ikke andet for som racerkører end at ryste de dårlige oplevelser af sig og se fremad. Michelle Gatting har om nogen noget at se frem mod, for i efteråret venter årets Le Mans, som blev udskudt på grund af coronakrisen.
Der er mange gode minder som er værd at se tilbage på for Michelle, som kørte et flot løb med sine teamkammerater, uden de store fejltrin, men også uden de store resultater. Dét skal der laves om på i år, hvis det står til Michelle: “Sidste år kørte vi meget på den sikre side. Det var vigtigt for os at få bilen i mål i et stykke og vi kørte også et fejlfrit løb hvor vi sluttede som nummer ni. I år skal vi helst placeres noget højere.”
Selvom man havde kunnet håbe på mere, er alene det at klare sig gennem natten på Le Mans en bedrift der er værd at skrive hjem om. “Vi kørte meget velovervejet og var nok for meget på den sikre side. Men vi gjorde hvad der skulle til for ikke at smadre bilen undervejs,” siger Michelle.

Foto: Jokum Tord Larsen

Af de mange minder beskriver Michelle sin første omgang på Circuit de la Sarthe som noget helt specielt, selvom det var længe før løbet blev flaget i gang.
“Da jeg kørte ud på banen første gang var det til en helt almindelig træning. Men jeg kan huske, at det var så overvældende og jeg kan huske, at jeg bare sad og råbte og grinede i radioen, at dét her, det var for vildt.”
Der er mange store følelser i spil for de fleste, der får æren af at køre blot en enkelt omgang på den legendariske bane og for Michelle var det ikke anderledes. Dog var ikke alle følelserne overstadige og glædesfyldte: “Da jeg kørte forbi svinget hvor Allan Simonsen omkom, føltes det som om mit hjerte stoppede et øjeblik. Der er så mange følelser i kroppen under sådan en omgang.” 

Foto: Jokum Tord Larsen

Drømmen om Le Mans lever videre for Michelle og hun lægger ikke skjul på, at hun ser frem til endnu et møde med den franske asfalt. Men inden det kan gå løs venter forberedelserne, som allerede er godt i gang. “Jeg har brugt gokart som træning under corona og nu begynder de heldigvis at åbne op for mere og mere, så jeg kan komme rigtigt i gang med træningen. Jeg ved hvad der forventes frem mod Le Mans og jeg ved hvad det kræver af mig, for at jeg kan køre et godt løb.”
Med resultaterne fra 2019 i bagagen og ambitionerne for 2020 i god behold, er der lagt op til et godt race for Michelle på Le Mans i efteråret. Det fantastiske ved Le Mans er, at alt kan ske og ingen er sikre på noget, før den sidste omgang er kørt.


Tekst: Emma Steensen
Foto: Jokum Tord Larsen

Comments are closed.