Rivaliseringen blandt de unge racerkørere, som står i kø til Formel 1 er benhård og alle sigter efter samme mål: At blive den næste verdensmester. Meget få får chancen og for endnu færre går drømmen i opfyldelse, men alle er de fast besluttede på at nå hele vejen til Formel 1. 

“Det handler om prøve grænserne af og altid forbedre sine svagheder.”

To af de unge mænd, som kæmper om en billet til Formel 1 i FIA Formel 2 i sæsonen 2020, er 18-årige dansker Christian Lundgaard og 19-årige Marcus Armstrong fra New Zealand. Begge kørte en meget overbevisende sæson i FIA Formel 3 sidste år og der er ingen tvivl om, at de et par talentfulde og hårdtarbejdende drenge.
Men hvad er det, som adskiller de gode fra de ekstraordinære? Hvad er det som definerer forskellen mellem at nå til Formel 1 og strande lige uden for banens mure?

Foto: Jokum Tord Larsen

Måske findes der ikke et entydigt svar på det spørgsmål, og hvis der overhovedet findes et svar er det ikke et simpelt et af slagsen. Hvis man vil lande et sæde i et Formel 1 team kræver det enorme ressourcer. Mængden af forberedelser, økonomi og hårdt arbejde der bliver lagt i disse drenge synes nærmest uvirkelig. 

“Det handler om at prøve grænserne af og altid forbedre sine svagheder.” Sådan lyder det fra 18-årige Christian Lundgaard og kombineret med uundværlig opbakning fra omgivelserne, er det et bud på hvad det er, som adskiller de gode fra de helt fænomenale. Det er også forskellen på kun at få chancen for at opfylde sine drømme og rent faktisk at opfylde dem. Christian ved hvad han vil og han har allerede gjort det meget klart at han ikke stopper for noget før han når sit mål om Formel 1. 

Christian Lundgaard blev født i Danmark og stort set direkte ind i racing. Med en familie af racerkørere virkede det som en naturlig vej at gå. 
“Fra en ung alder begyndte jeg at køre i en lille gokart på parkeringspladsen sammen med min bror og allerede der blev jeg forelsket. Senere begyndte jeg at køre race og vinde samtidig og synes det var fedt. Men jeg har aldrig rigtig spurgt mig selv om det er det jeg vil, jeg har bare gjort det så længe, at det er en del af den jeg er.”

Foto: Grand Prix Photo

Selvom Christian er meget bevidst om, at han lever mange unge drenge og pigers drøm, fortæller han, at det ikke har været uden ofre. Han ved godt, at mange ville ønske de kunne gøre det han gør og han er meget taknemmelig for de muligheder han har fået hen ad vejen. 
“Jeg har aldrig rigtig haft den der ‘teenage periode’ med venner og fester og druk, jeg har bare kørt race hele mit liv. Jeg tror det er den tid med venner, familie og min kæreste som har været det største offer for mig. Jeg tror også, at alle ofrer noget, og for mig har det været ikke bare at kunne være en helt almindelig fyr, der går i skole fra 8 til 15 og ikke have mulighed for at lave lektier med vennerne bagefter. Det er lidt som om det er de ting man ikke rigtig kunne lide, som man begynder at savne nu. Bare det at være sammen med venner og føle sig helt normal. Mange mennesker ville helt sikkert elske at gøre det jeg gør, men jeg vil sige, at der er både op og nedture, gode dage og dårlige dage. Men jeg er meget taknemmelig for den mulighed og selvom der er virkelig hårde dage, er der altid mere godt end skidt.”

Drømmen om Formel 1 synes uopnåelig for mange og sammen med ofrene kommer en enorm mængde hårdt arbejde. Men her er det ikke op til Christian alene, fortæller han. Opbakning er nøglen til succes og hvis man ikke har det, slipper drømmen meget let gennem fingrene på én.
“Efter min mening er opbakning alt. Du kan have alt talent i verden, men hvis du ikke har nogen økonomi bag dig og hvis du ikke har et godt netværk, så kommer du ingen vegne. Særligt i Danmark er der mange racerkørere, som kæmper med at finde pengene til at drive det vidt, på trods af at de har masser af potentiale. Der er meget talent i verden, men hvis du ikke har de rette mennesker bag dig, så når du ikke langt.”

Christian Lundgaard får tydeligvis en masse støtte fra sin familie, men de kan ikke flytte bjerge alene og slet ikke få han hele vejen ind ad døren til Formel 1. Christian forstår, at der er kræfter i industrien som er svære at kontrollere og det er her et godt team med et godt udviklingsprogram kommer ind i billedet.
“Selvfølgelig har Renault haft en kæmpe indflydelse på dér hvor jeg er i dag. Jeg blev tilknyttet i 2017 og min manager Alessandro fik testene sat i værk. Han har et meget stort netværk i motorsport og har hjulpet folk som Stoffel Vandoorne, Kubica og Rosberg tidligere. Men naturligvis har min familie, kæreste og alle omkring mig støttet mig og presset mig til at ville blive bedre og bedre.”

Foto: Grand Prix Photo

Alle kørere har ind imellem brug for at få en chance, især hvis de ikke er i stand til at købe sig vejen til et sæde. For Christian er det svært at udpege et enkelt øjeblik i sin imponerende karriere, men han fortæller, at det europæiske kartingmesterskab var en klar kickstarter.
“Jeg tror, at sporten har op og nedture, og selvfølgelig har mine Formel 4 mesterskaber hjulpet til at etablere mig. Men Europamesterskaberne i karting gav helt sikkert min karriere et skub i den rigtige retning og Formel 4 mesterskaberne understregede det som skete i 2015 i gokarten.”

“Racing er en teamsport, men når alt kommer til alt, er det kun op til mig.”

Det store mål er klart og slet ikke så uopnåeligt som det lyder. Med talent, hårdt arbejde og opbakning er Christian sikker på at han vil gøre drømmen om Formel 1 til virkelighed og måske behøver vi ikke vente så længe endda.
“Det er et realistisk mål, det er et hårdt mål og et stort mål. Det er noget jeg har sigtet efter siden jeg var meget lille hvor jeg forestillede mig, at det var mig der kørte de biler og håbede på at komme til det en dag. Med den position jeg er i nu, så tror jeg, at jeg vil kunne nå målet inden for et par år. Tiden flyver og det handler ikke bare om at komme ind i Formel 1, men også lige så meget at vinde i Formel 1. Der er mange ting der skal passe sammen, men jeg tror ikke det har så lange udsigter.”

Foto: Grand Prix Photo

Vigtigheden af ubetinget opbakning og evnen til at levere når det gælder, er noget unge Marcus Armstrong kan nikke genkendende til.
Marcus’ far ejede en bilforhandler i New Zealand og allerede fra en ung alder var Marcus fascineret af maskinerne. Han husker også hvordan han så Formel 1 i fjernsynet og drømte om, at han en skønne dag selv ville sidde bag rattet.
Med en racerkarriere, der startede som 8-årig ved han om nogen, hvad der kræves for at være succesfuld i den verden.
“Jeg blev hurtigt forelsket i konkurrenceelementet og jeg havde gode resultater fra starten og jeg følte mig hurtigt overbevist om, at jeg kunne nå langt.
Jeg tror, at siden jeg så Formel 1 i TV’et da jeg var 5 år gammel vidste jeg, at det var det jeg ville og min far har fortalt, at da jeg sluttede som nummer seks i mit første gokartløb blev jeg virkelig sur, fordi jeg var bekymret for om folk som Ron Dennis og Jean Todt så ikke ville have mig.”

Beslutsomhed fra en ung alder og ekstremt hårdtarbejdende er to karaktertræk som springer i øjnene når man taler med Marcus Armstrong, men han anerkender også, at det hele ikke afhænger af ham alene. Støtte udefra er altafgørende hvis man vil nå langt i racingverdenen og Marcus er klar over, at han har fået nogle fantastiske muligheder undervejs i sin karriere.
“For mig personligt har det været fedt at have støtten fra Ferrari og særligt også Nicolas Todd og ART Grand Prix. Det er altid rart at have opbakning fra folk omkring dig og jeg er meget heldig, at jeg har en stor cirkel af folk, som jeg kan støtte mig op ad og stole på, men når alt kommer til alt, afhænger det meste af mig. Jeg kan have al opbakning og støtte i verden, men det er ilden inde i mig, der skal klare jobbet. Det er en holdsport, men det afhænger også rigtig meget af mig.”

I denne sæson 2020 hviler et stort pres på den unge Newzealænders skuldre. Den største bedrift ligger et sted ude i fremtiden og Marcus fortæller, at han langt fra har nået toppen endnu.
“Jeg har endnu ikke præsteret noget, som jeg virkelig husker tilbage på. Altså jeg har vundet et par løb i Formel 3 og jeg tog mesterskabet i Formel 4, men jeg har aldrig bygget min selvtillid omkring en førsteplads. Det er selvfølgelig en god belønning for ens hårde arbejde en gang imellem, men f. eks. i Formel 2 i denne sæson tror jeg at mange af resultaterne kommer til at ligge i den forberedelse der ligger forud for løbene. I år skal jeg køre Formel 2 og jeg er meget heldig at være en del af en så fantastisk organisation som Ferrari og ART. De har formentlig vundet mesterskabet flere gange end nogen anden og har ført mange andre kørere til Formel 1. Så jeg føler mig meget priviligeret at have sådan en organisation i ryggen.”

Foto: Grand Prix Photo

Det er enormt vigtigt at have gode resultater og for at nå toppen bliver du også nødt til at skille dig ud i mængden og gøre dig selv bemærket i det store billede. Marcus ved, at den eneste vej ind i Formel 1 er gennem fremragende præstationer og dertilhørende resultater og han forklarer, at det er en yderst vigtig sæson han har i vente. Han vil ikke sætte en dato for en potentiel Formel 1 debut, da mange ting skal gå op i en højere enhed. Men det mest centrale aspekt i at gøre drømmen til virkelighed er det som foregår inde i hjelmen.
“Hovedsageligt er det mig der skal klare jobbet alene. Hvis jeg vil nå mit mål, så er det en ret god idé, at jeg begynder at performe nu, for det er lige meget hvor dygtig og talentfuld du er, du bliver nødt til at have resultaterne også. Jeg tror på, at det er mig der gør forskellen på den lange bane. Så det her år, er et meget vigtigt år.”

Selvom Marcus kun er 19 år gammel har han udrettet mere end mange andre. Men disse bedrifter er ikke kommet let og Marcus er bevidst om de ofre han har gjort undervejs. Alt sammen i jagten på at nå sin drøm.
“Jeg forlod New Zealand og flyttede halvvejs rundt om jorden for at bo i Italien og arbejde med folk jeg ikke kender, på et sprog jeg ikke kan, så det er allerede en udfordring der. Jeg forlod en hel masse venner og familie og jeg tror på den måde, at det er lettere for europæiske kørere fordi de kan rejse hjem efter hvert løb, hvor jeg bare tager tilbage til Maranello. Men også i forhold til min uddannelse har jeg været nødt til at ofre den for motorsport, kan man sige. Fordi motorsport er for alt for konkurrencepræget til, at du kan gøre det på deltid.”

Foto: Grand Prix Photo

Som man nok kan gætte sig til, besidder både Christian Lundgaard og Marcus Armstrong mange kvaliteter som udgør en god racerkører og begge har deres eget syn på hvad det kræver at nå toppen.

Det er dem, som vil det mest og er fast besluttede. Jeg tror alt har at gøre med beslutsomhed og hvorvidt du brænder nok for det. Mange mennesker kan sige, at de gerne vil, men det er lettere at sige det, end virkelig at lægge arbejdet i det. – Marcus Armstrong

Du kan ikke bare læne dig tilbage og forvente, at alting bare falder ned i skødet på dig. Det er om at finde nye grænser og forbedre dine svagheder, for alle har dem, det handler om at forbedre sig hele tiden. – Christian Lundgaard


De repræsenterer den nye generation af Formel 1-kørere. De er unge, talentfulde og arbejder utrolig hårdt hver eneste dag for at skille sig ud i mængden af kørere der stræber efter det ultimative mål. Det har ikke været en dans på roser for de unge mænd, men deres villighed til at ofre alt; fra tid med venner og familie, til skole og uddannelse, er altafgørende for en fremtidig vinder.
De har nok ret i deres gæt på hvad der kendetegner en vinder og adskiller de gode fra de ekstraordinære. Det er en kombination af opbakning og beslutsomhed, hårdt arbejde og viljestyrke, og at ville det endnu mere end den næste kører i rækken.

Tekst: Emma Steensen
Foto: Jokum Tord Larsen & Grand Prix Photo

Comments are closed.