Frasen “øvelse gør mester” er vel nok tæt på en floskel, men ikke desto mindre med en stor del sandhed i sig. Der er ingen, som er kommet sovende til succes og der er ingen, der kan snyde sig til resultater. Brian Madsen er indehaver af Peugeot i Slagelse og Ringsted og derudover en garvet rallykører med fire Danmarksmesterskaber i rally under bæltet. Han er nu begyndt at involvere sig i banesporten med Peugeot Sport, der deltager i TCR Denmark 2020. Hvis du spørger ham, er det en uvurderlig investering, som racerkører, at komme ud og få træningstimer i kroppen og holde fokus dér hvor det er rigtig vigtigt. 

Jeg synes jo, at man skal prioritere køretræning fremfor det materielle.

Man kan hurtigt blive forblændet når man træder ind bag kulissen på en racerbane. Racerløb foregår ikke kun på banen men også i de store telte og skinnende lastbiler med mekanikere og ingeniører vimsende rundt om de potente racerbiler. Det bliver med andre ord tydeligt, at der er mange penge på spil for rigtig mange mennesker.
“Jeg synes jo, at man skal prioritere køretræning fremfor det materielle. Selvfølgelig er der behov for at præsentere sig ordentlig overfor sponsorerne, når først man har sit team etableret ordentligt,” siger Brian Madsen og fortsætter, “i forhold til de unge kørere er det vigtigst, at man bruger pengene på at få dem ud og køre en hel masse.”
For de unge racerkørere kommer det måske hurtigt til at gå op i at have udstyret uden for banen i orden, frem for at være ordentligt forberedt på selve banen. Her er det et spørgsmål om prioriteringer og om at huske hvor langt man kan komme med relativt lidt: “Ind imellem skal vi minde os selv om, at det der med at tage en varevogn, fire hjul ind i bilen, lidt brændstof og lidt håndværktøj og så bare komme ud og have det sjovt – det skal vi også huske. Frem for at drukne sig selv i alt det andet,” påpeger Brian. 

Foto: Jokum Tord Larsen

Vigtigheden af at huske at have det sjovt er noget Johnny Vejlebo Nielsen kan slutte op omkring. Han er direktør for Vejlebo & Larsen ApS beliggende i Holbæk og Roskilde og er netop i 2020 vendt tilbage til motorsporten i klassen TCR efter en pause på 11 år. Tidligere har han kørt en bred vifte af klasser, herunder DTC.
Selvom hans alder og tidligere involvering i motorsport kategoriserer ham uden for “de nye, unge kørere”, anerkender han alligevel, at mindsettet har stor betydning. “Jeg har det desværre stadigvæk ad helvede til når det går skidt til et løb og det hyggelige går hurtigt af når det ikke går som forventet. 
Jeg kan godt sænke skuldrene en lille smule i forhold til det setup som de unge selv skal bygge op og sørge for at fungerer. Nu er der Corona og ingen af os tænker så meget i sponsorer, men så snart det er overstået, så er der endnu mere pres på, at det også skal fungere. Samtidig med at de skal sætte en racerbil op,” siger Johnny Vejlebo Nielsen og tilføjer, “jeg kæmper også med at skulle lære meget nyt. I forhold til nogle af de unge gutter er jeg meget langt bagefter, når det kommer til kørte kilometer. Især i de her nye biler.”
Logikken i forhold til at øvelse gør mester giver langt hen ad vejen mening, især når vi har med en udfordrende og mange facetteret sport at gøre. Det handler ikke blot om at sætte bilen på asfalten og så køre derudad. Der er utrolig mange timers forarbejde for at få bilen til at samarbejde og få køreren til at føle sig sikker nok til at kunne presse den til grænsen. 
“Alle bliver forbavsede og overraskede når de sætter sig i bilen ved sæsonstart. Farten virker som et chok hver eneste år, men sidst på sæsonen er det blevet mere rutine,” fortæller Johnny, “det er ikke nogen tvivl om at øvelse vil gøre en forskel. En TCR-bil er ovenikøbet en svær bil, især når den presses til et vist niveau. Derfor er det ekstra vigtigt at have testtid og dygtige folk omkring sig som forstår at omsætte det, jeg siger til konkrete ændringer i setup.”
Johnny Vejlebo Nielsen runder af og fortæller, at han sagtens kan sætte sig ind i det pres de unge kan føle i og med, at han selv har tendens til at lægge et stort pres på sig selv. Dog holder han fast ved sine første intentioner med sit comeback: “Jeg har startet det her op, udelukkende fordi jeg skal ud og have det sjovt med min sport igen.”

Foto: Jokum Tord Larsen

Det vigtigste aspekt i jagten på succes er den køretekniske ballast og den fås kun på én måde – ved træning. Hvis man ikke har prioriteterne i orden udebliver resultaterne som regel også og ambitionerne hos de unge, håbefulde racerkørere bliver ikke indfriet.
Brian Madsen slutter af med sin pointe om at have styr på hvad der er vigtigst: “Det er hele tiden det her dilemma med, at man har nogle sponsorer, som man gerne vil gøre noget godt for og det skal man også, for uden penge kommer man ikke ud og køre. Personligt tror jeg, at sponsorerne er ligeglade. De kan godt nøjes med to eller tre pæne telte, og igen, man skal sørge for at hvis de unge mennesker har nogle ambitioner, så skal de køre mest muligt og bruge pengene på det.”

Foto: Jokum Tord Larsen

Selvom det har en stor betydning at tage sig godt ud for sine sponsorer, når de gæster forskellige løb og testdage rundt om på diverse racerbaner, så er det alligevel resultaterne der taler med de største bogstaver. Det er samtidig kilden til den største frustration fra kørerne når resultaterne udebliver. For at imødekomme frustrationen og tage noget af presset af, lader det til at et skifte i fokus vil være på sin plads, så tilgangen til sporten og præstationerne bliver en kende mere ydmyg. Racerløb vindes på banen af den bedste og mest velforberedte racerkører. Det er der ingen telte eller lastbiler i verden der kan lave om på. 

Foto: Jokum Tord Larsen

Tekst: Emma Steensen
Foto: Jokum Tord Larsen

Comments are closed.