På en solbeskinnet mandag formiddag havde vi, hos 107procent.dk, sat Jan Magnussen i stævne i hans gamle ungdomsklub Viadukten. Med glade unger legende i baggrunden på selv samme gokartbane hvor Jan startede sin karriere for mange år siden, fik vi os en snak om den karriere der på mange måder har formet Jan Magnussens liv siden han var ganske ung. Under snakken præsenterede vi Jan for en række fotografier af nedslag i hans liv og lyttede når anekdoterne blev fortalt og minder fra et begivenhedsrigt liv blev lagt på bordet. (Se fotografierne nederst i artiklen.)

Jeg har prøvet senere hen, med mit eget team, at skulle holde snor i alle sponsorerne og det bliver bare forvirrende. For du kan ikke være bedst på alle punkter, jeg tror ikke engang, du kan være god på alle punkter.

Første billede, som Jan får i hænderne, forestiller en BMW i rød, hvid og blå med Den Blå Avis’ logo på siden. Jan fortæller, at selvom han i sine unge dage aldrig rigtig kæmpede med at skulle ud og finde sponsorer selv, havde de danske støtter alligevel en stor betydning med deres tro på ham og hans talenter. “Jeg var jo tilknyttet teams og hyret ind af teams, så mit sponsorarbejde var ikke så stort dengang. Jeg var altid på en kontrakt og fik løn for at køre og jeg vil sige, at det er alfa omega, ikke at skulle bekymre sig om det og kunne fokusere på at køre,” fortæller Jan og nævner at alt det med hårdt sponsorarbejde først er noget der er kommet meget senere. “Jeg har prøvet senere hen, med mit eget team, at skulle holde snor i alle sponsorerne og det bliver bare forvirrende. For du kan ikke være bedst på alle punkter, jeg tror ikke engang, du kan være god på alle punkter,” siger Jan med et smil, “jeg prøvede det selv i Magnussen Racing Experience som var mit eget team.”
Generelt mener Jan, at de danske sponsorer har været gode til at bakke op omkring motorsporten, men tilføjer, at det ikke er let for nogen i den branche: “Det er bare nogle hårde vilkår for teams og kørere, der er ude for at finde sponsorer. Det er nogle enormt høje beløb der skal til for at holde sådan en racerbil kørende og sponsorer vil jo altid se på hvor de får mest eksponering ellers gælder det om at finde nogen der er interesserede i motorsporten i forvejen.”

Foto: Jokum Tord Larsen

Det bliver hurtigt tydeligt, at de næste billeder Jan kaster et blik på, rummer nogle følelser af især taknemmelighed. Et billede af en VW Polo med et stort Corvette-logo og nummer 74 på siden og et billede af en ældre herre der har taget plads i sin campingstol ude foran Jans telt, fortæller en historie om en passioneret fankultur, der har fulgt Jan Magnussen i mange år.
“Jeg har altid følt mig heldig, at jeg har haft en stor fanskare, der har følt med mig, når det er gået dårligt og har fejret med mig, når det er gået godt. Jeg har også altid haft en lyst og en trang til at komme hjem og køre og være en del af dansk motorsport, for at kunne give noget tilbage til dem der følger med og støtter mig,” siger Jan.
Der følger forpligtelser med når man har fans der følger én og lever sig ind i ens sejre og nederlag. Derfor føles det som om, at der er ekstra meget på spil, når der skal køres løb i Danmark, fortæller Jan: “Det er også et pres – et godt pres, men jeg har altid været meget mere nervøs, når jeg skulle køre herhjemme. Jeg har altid ville give dem et godt race og et godt resultat og jeg har været nervøs til et punkt hvor jeg har været dårlig. Men jeg kommer også til at savne den nervøsitetsfølelse, for det betyder, at der er noget på spil.”

Foto: Jokum Tord Larsen

Det var i Klub Viadukten, det hele startede for Jan Magnussen og han fortæller hvordan han og Jason Watt voksede op dernede sammen. Det næste billede forestiller Jan og Jason, mange år og mange begivenheder senere og Jan fortæller, at de fik meget ud af hinanden som unge. “Der gik mange år før vi for alvor blev konkurrenter og det ændrer selvfølgelig nogle ting, men i rigtig mange år var vi rigtig gode venner og det har været gennemgående i vores kammeratskab og vores professionelle karriere, at vi altid har prøvet at hjælpe hinanden videre til det næste trin,” siger Jan. 
Jan og Jason har fulgtes ad karrieremæssigt i en lang periode i deres ungdom. Men Jason Watts ulykke i 1999, satte en midlertidig stopper for hans fremtid i motorsport. Jan fortsætter: “Det var fedt, at jeg kunne være med til at hjælpe Jason tilbage til motorsport efter hans ulykke og han kunne komme tilbage til DTC og ende med at vinde et mesterskab. Det var fantastisk godt gået af ham.”

Foto: Jokum Tord Larsen

En racerkører er ofte kun så god som det netværk han har omkring sig. Opbakning og støtte hjemmefra er store faktorer medvirkende til at skabe de bedst mulige forudsætninger for at kunne præstere når det for alvor gælder på banen. Jan fortæller om sit forhold til sin kone Christina og forklarer hvor vigtigt det har været for ham at have hende hos sig.
“For mig har det betydet, at jeg har kunne hellige mig det at være racerkøre og med helt ro i maven kunne lægge resten i nogle andres hænder. Det har været en kæmpe, kæmpe hjælp og hun har virkelig ofret sig for mig og mit professionelle liv. Det skal ikke forstås som en jobfordeling hvor jeg tjener pengene og hun bliver derhjemme, for hun har også været en vigtig sparringspartner og har været en stor del af at tage sig af den fanskare der ville have merchandise.”
Jan fortsætter med at sætte ord på vigtigheden af at have haft sin kone ved sin side gennem tiden: “Jeg er ret sikker på, at uden hende havde jeg ikke kunne klare mit job lige så godt og jeg er også ret sikker på, at jeg ikke havde holdt så længe. Hun er bestemt en af de største grunde til, at jeg har kunne gøre det jeg gør.”

Foto: Jokum Tord Larsen

Familielivet er nok for mange racerkørere en udfordring. Med utrolig mange dage på farten, langt fra familien, kan det hurtigt sætte et pres på en rolle som far. Jan fortæller, at han blev far til Kevin i en meget ung alder og at balancen mellem at være far og være racerkører er noget, der har skulle læres og mestres. “Jeg blev far som 19-årig til Kevin og det var jo ikke en del af planen at skulle blive far så tidligt. Men alligevel har det jo været fantastisk og det har været med til at forme mig som person, at jeg udover at være en ung knægt, der prøvede at skabe en professionel karriere, var der også noget positiv bagage med, der holdt mig jordnær,” fortæller Jan og fortsætter, “i starten var det Kevins mor Britt, der tog hele slæbet og det var først efter jeg mødte min kone Chrisser, at jeg fik et meget bedre og ordentligt forhold til Kevin.”
Jan Magnussen fortæller, at der ganske enkelt var for mange bolde i luften og for meget pres i forhold til at skulle nå til Formel 1, til at skabe det forhold til Kevin dengang, som Jan fortæller, at han har til sine andre børn i dag.
“Det har altid været fantastisk at være far til Kevin. Han har jo altid været en super dreven knægt der har presset på for at få tingene til at ske for sig. Det har været fantastisk at opleve de ligheder, der har været mellem vores karriereforløb. Jeg føler mig meget priviligeret over at have overværet det fra begge sider. Det var meget åbenlyst, at det var motorsporten Kevin ville. Jeg tænker meget over, at Luca ikke skal presses, men at det skal komme fra dem selv.”

Foto: Jokum Tord Larsen

Næste billede kommer som en forlængelse af overvejelserne om at være far til et stort racertalent. På billedet griner Jan stort til Henrik Lundgaard, far til Formel 2-talentet Christian Lundgaard og Jan fortæller straks, at Henrik jo nu fungerer som ingeniør for ham i LM Racing, når der køres TCR-løb i Danmark. “Jeg har presset på hen over mange år, for at få Henrik til at hjælpe mig. Jeg er ikke klar til at hænge styrthjelmen og jeg har ønsket mig, lige siden vi var teamkammerater i Team Den Blå Avis, at vi prøvede at teame op som vi gør det i år. Lige siden vi prøvede det for mange år siden i Macau, har det været et ønske. Henrik er vanvittig dygtig og så er vi jo lidt i samme situation med vores børn.”
Jan fortæller, at det ikke kun er tal og teknik der bliver talt om, fædrene imellem, på trods af den primære relation som kører og ingeniør: “Vi har da også snakket om det med at være faren, der står ved siden af og hvad ens rolle egentlig er i forhold til knægten, som har store ambitioner. Forskellen på det professionelle arbejde med sin søn og det at være far til sin søn. Men på det punkt tror jeg vi er meget enige – det er bedst at være far.”

Sejrene er stadig det jeg synes, er blåstemplingen på, om det arbejde man har lagt i har været godt nok.

Afslutningsvis falder snakken på sejrene og sulten. Jan fortæller, at han er nøjagtig lige så drevet, som han var til at begynde med, men sejrene har fået en lidt anden betydning gennem årene. “Sejrene er stadig det jeg synes, er blåstemplingen på, om det arbejde man har lagt i har været godt nok. Men nu er sejrene noget, jeg tænker, at jeg giver til teamet. Pokalerne er ikke noget jeg har behov for at have stående derhjemme, dem vil jeg meget hellere give til teamet. Jeg vil dog sige, at det ikke er den eneste måde jeg måler succes på,” understreger Jan Magnussen, som anerkender, at det lyder som en kliché, men fortsætter alligevel, “du kan ikke vinde dem alle sammen, men enten så vinder du eller også så lærer du. Der er altså noget rigtigt i det. Men lige netop det at stå på podiet, det er dét jeg elsker.”

Tekst: Emma Steensen
Foto: Jokum Tord Larsen

Comments are closed.