Hvad gør man for at få stillet sulten efter race under corona? Begynder man at bage, strikke halstørklæder eller sy grydelapper? Hvis man spørger de racehungrende gutter fra Team Jönsson Consult / Eva Solo er svaret selvfølgelig nej. Der skal helt andre midler i brug for at holde humøret oppe. 

“Man kan faktisk slet ikke sammenligne det, for det er nogle helt andre ting du træner og skal være god til”

Aflyste racerløb i lange baner og racertosser som blot bliver endnu mere tossede når først abstinenserne får ordentligt fat. Corona har kostet dyrt på mange områder og motorsporten kæmper også for at holde hovedet ovenvande. Man skulle tro at det gjaldt hele vejen rundt om sporten, men særligt en gren har set en enorm fremgang i disse pandemitider. 

Foto: Jokum Tord Larsen

E-Sportsracing er populært som aldrig før og arrangementerne bliver slået stort op, når der inviteres Formel 1-kørere eller der arrangeres 12-timers løb på eksempelvis Monza.
Men hvad er det, som får granvoksne mænd til at sætte sig foran skærmen og spille noget så ungdommeligt som computerspil? Og ovenikøbet gør et stort nummer ud af det, som netop Team Jönsson Consult / Eva Solo gjorde det, da de satte sig for at skulle deltage i e-Sport 12h Monza d. 23. juni. Med god gammeldags værkstedshygge blev e-Sportsracing pludselig mere end bare et computerspil for ungdommen. 

Foto: Jokum Tord Larsen

Teamet tæller Søren Jönsson, Jan Engelbrecht og Mikkel C. Johansen som kørere og planen var, at de tre skulle have kørt i 24h Series i sæsonen 2020 med den nyindkøbte Mercedes AMG GT4. Men skæbnen ville det anderledes og nu står racerbilen og samler støv og hele teamet står og tripper for at komme afsted igen. 

Kulminationen på corona-kedsomhed og sulten efter at klemme sig ned i sædet igen medførte erhvervelsen af lækkert nyt legetøj pakket ind som en simulator. Fra den skulle det virtuelle Monza lægges ned, men det skulle hurtigt vise sig at e-Sportsracing og rigtig racing er to vidt forskellige discipliner. 
“Vi oplevede en masse tekniske problemer allerede før starten gik”, fortæller en nedslået Mikkel C, som efter kun en god times tid i bilen måtte udgå efter en diskvalifikation. 

Foto: Jokum Tord Larsen

Søren Jönsson tilføjer, at der er meget stor forskel på at køre den ægte vare og den virtuelle slags. “Man kan faktisk slet ikke sammenligne det, for det er nogle helt andre ting du træner og skal være god til”, siger Søren og bakkes op af Jan Engelbrecht som fortæller: “Du har kun én sans at køre bilen på. Alt er visuelt og du har ingen rigtig føling med bilen.”
Hvor du normalt har alle sanser at læne dig op ad, fra lugtesans til hørelsen, kan e-Sportsracing mest bruges til at lære banen at kende, med bremsepunkter, racelines og alt hvad der dertil hører. Og som teamet måtte hurtigt måtte erfare, kan evnerne fra racerbanen ikke så let overføres direkte til skærmen. 

En erfaring som teamchefen Glen Sivertsen også blev rigere, efter at have brugt de seneste 14 dage på at klargøre simulatoren, downloade programmer og teste teknikken igennem. På trods af de grundige forberedelser blev erkendelsen da også at e-Sportsracing ikke er helt så ligetil. Muligvis grundet en alderskløft i forhold til målgruppen, men muligvis understreger det bare at e-Sport er en helt anden kunst, som også kræver mestring. Præcis som racing gør, når det foregår på ægte, ru asfalt. 

Foto: Jokum Tord Larsen

Tekst: Emma Steensen
Foto: Jokum Tord Larsen

Comments are closed.